Amnesty International, Prophets en Boris doorbreken de stilte rond seksueel geweld

Seksueel geweld is ook in ons land een reëel probleem. De cijfers liegen er niet om: elke dag worden er gemiddeld 100 mensen verkracht in België. Dat zijn elke dag 100 levens die nooit meer hetzelfde zullen zijn. Slachtoffers worden nog steeds niet voldoende gehoord en ondersteund. Amnesty International Vlaanderen kaart dit probleem aan met een aangrijpende tv-spot.

Seksueel geweld bevindt zich nog steeds in de taboesfeer. 9 op 10 slachtoffers van seksueel geweld doet geen aangifte, vaak uit angst voor onbegrip of stigmatisering. Bovendien heerst er een gevoel van zinloosheid omtrent het doen van aangifte wegens de opvallend lage graad van vervolging. Dat is onaanvaardbaar, want het gaat om een verregaande aantasting van de fysieke en mentale integriteit van een persoon.

Ons beeld van wat seksueel geweld is, heeft nood aan een update. Het gebeurt ook in de woonkamer, op het werk of op een studentenkot. In een cinematografische spot -binnenkort te zien op de VRT-netten als Boodschap van Algemeen Nut- roept Amnesty, samen met verschillende partnerorganisaties, iedereen op om de stilte rond seksueel geweld te doorbreken. Door hun petitie te ondertekenen met 5 specifieke eisen, waaronder betere slachtofferhulp en een uitbreiding van de Zorgcentra na Seksueel Geweld, het versterken van de opleiding van politie en justitie rond dit thema en het bestrijden van de enorme straffeloosheid, vragen we samen aan de Belgische regering om een topprioriteit te maken van de strijd tegen seksueel geweld.

Client: Amnesty International
Agency: Prophets

Client Team: Lize Van Dyck, Griet Ryckeboer
Creative Director: Sam De Win
Creatives: Ivan Moons, Wouter Huyghe
Account Team: Amber Verberckmoes
Production company: LOVO Films
Producer: Cho Kuo, Bert Brulez
DOP:  Bjorn Charpentier
Director: John Beton
Media: tv, social video

Prophets is een gerenommeerd full-service marketing- en communicatiebureau met een sterk digitaal DNA dat werd opgericht in 2004. Meer dan 60 creatieve marketeers helpen toonaangevende merken met het vormgeven van de customer journey van hun klanten. Prophets werkt vanuit Antwerpen en Brussel voor klanten zoals Audi, Proximus, Barco, Sodexo, Q8, Crelan, DKV, Partena, SEAT, Port of Antwerp, Toerisme Vlaanderen, de Europese Commissie, Federal-Mogul, Securitas en nog vele anderen.