Prophets vecht samen met Amnesty tegen onrecht

Ter dood veroordeeld op 15-jarige leeftijd. Zonder reden mishandeld door de politie. Opgesloten vanwege de foute overtuiging. In heel wat landen is er nog een lange weg te gaan wanneer het om mensenrechten draait. Om de nodige aandacht te eisen voor dit onrecht, schakelde Amnesty International de hulp in van Prophets. Het resultaat spotte u misschien wel in Brussel op 10 december – de Internationale Dag van de Mensenrechten.

Al jarenlang organiseert Amnesty International in december een Schrijfmarathon. Doel: door wereldwijd miljoenen kaartjes en brieven te schrijven gerechtigheid vragen voor mensenrechtenschendingen. Amnesty voert daarvoor eerst een grondig onderzoek en selecteert vervolgens tien gevallen waarvoor de Schrijfmarathon echt het verschil kan maken.

Met de Schrijfmarathon zet Amnesty machthebbers onder druk om hun burgers beter te behandelen. Vaak met een positief gevolg … maar dan moeten er natuurlijk wel voldoende mensen brieven en kaartjes schrijven. Eerste werk is dus om ervoor te zorgen dat het grote publiek de Amnesty-stand niet zomaar voorbij loopt. En dat liet de organisatie deze keer aan Prophets over. De actie die op 10 december live ging, was er dan ook eentje waar je niet naast kon kijken.

Op de zijkant van het Crowne Plaza aan het Rogierplein, vlakbij het drukke Brusselse Noordstation, trok een gigantische projectie de aandacht. De gezichten van de Schrijfmarathon van dit jaar verschenen achter symbolische tralies van potloden, die langzaamaan verdwenen. Want hoe meer mensen schrijven, hoe meer kans dat de aanklacht tegen onrecht gehoord wordt. En hoe meer kans dat er iets aan gedaan wordt. De bijhorende oproep is daarom toepasselijk: ‘Write a letter, change a life.’

In de buurt van de projectie, bij de oversteekplaats aan metrostation Rogier, stelde Amnesty een stand op waar ze voorbijgangers uitnodigden om de acties van de Schrijfmarathon te steunen. Ook u hebt nog tot eind december de tijd om deel te nemen.

En Prophets zelf? Die schrijven natuurlijk ook massaal mee.

Client: Amnesty International Vlaanderen
Contacts: Bert Maes & Danielle Hennaert

Agency: Prophets
Creative Director: Sam De Win
Creative: Ivan Moons, Wouter Huyghe, Chani Fajka
Motion: Griffin Peeters
Projectie: Beam Inc
Account: Severine Vanoirbeek

Prophets is een gerenommeerd full-service marketing- en communicatiebureau met een sterk digitaal DNA dat werd opgericht in 2004. Meer dan 60 creatieve marketeers helpen toonaangevende merken met het vormgeven van de customer journey van hun klanten. Prophets werkt vanuit Antwerpen en Brussel voor klanten zoals Audi, Proximus, Barco, Sodexo, Q8, Crelan, DKV, Partena, SEAT, Port of Antwerp, Toerisme Vlaanderen, de Europese Commissie, Federal-Mogul, Securitas en nog vele anderen.

A. Reyerslaan 70
B-1030 Brussel